نظریه میدان ناجابه جایی و پارامترهای نقض لورنتس در qed

Authors

سارا آقابابایی

s aghababaei isfahan university of technologyدانشگاه صنعتی اصفهان منصور حقیقت

m haghighat isfahan university of technologyدانشگاه صنعتی اصفهان

abstract

نظریه میدان ناجابه جایی به عنوان یک نظریه شامل نقض تقارن لورنتس، با دو رهیافت متفاوت ساخته می شود. در رهیافت اول میدان های معمولی با میدان های ناجابه جایی یکسان بوده و در مقابل از گرو ه های تقارنی بزرگتری استفاده می شود. به عنوان نمونه در مدل استاندارد، گروه تقارنی بزرگتر u(3) × u(2) × u(1) به جای گروه تقارنی su(3) × su(2) × u(1) به کار برده می شود. در رهیافت دوم گروه تقارنی همان گروه تقارنی معمول مدل استاندارد می باشد ولی میدان ها بر اساس نگاشت سایبرگ - ویتن نوشته می شوند. در این مقاله قصد داریم ارتباط بین ضرایب نقض لورنتس را با پارامتر ناجابه جایی در رهیافت اول به دست آوریم و نتایج آن را با آنچه در رویکرد دوم به دست آمده است، مقایسه کنیم. در پایان از طریق نتایج آزمایشگاهی به دست آمده از ضرایب نقض لورنتس، حدی از مقیاس ناجابه جایی را به دست می آوریم.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

نظریه میدان ناجابه‌جایی و پارامترهای نقض لورنتس در QED

Non-commutative field theory as a theory including the Lorentz violation can be constructed in two different ways. In the first method, the non-commutative fields are the same as the ordinary ones while the gauge group is restricted to U(n). For example, the symmetry group of standard model in non-commutative space is U(3)×(2)×U(1) which can be reduced to SU(3)×SU(2)×U(1) by two appropriate spo...

full text

ضرایب نقض لورنتس در ncqed

در این پایان نامه، ابتدا تقارن های لورنتس و cpt که تقارن های دقیق طبیعت هستند را معرفی می کنیم و نقض تقارن لورنتس به عنوان یک ویژگی فیزیک مقیاس پلانک را توضیح می دهیم. چارچوب مناسب شکست خودبخودی تقارن لورنتس که به مدل استاندارد توسعه یافته معروف است را معرفی می کنیم. بخش الکترودینامیک مدل استاندارد توسعه یافته که ناقض نسبیتِ خاص اینشتین است را شرح داده و آزمایش های مربوط به نقض تقارن لورنتس را م...

15 صفحه اول

بررسی نوسانگرهای کلاین-گوردن و دیراک در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت

در این مقاله نوسانگرهای کلاین - گوردن و دیراک را در فضای ناجابه جایی تحت میدان مغناطیسی ثابت بررسی می کنیم و نشان می دهیم که به ازای میدان مغناطیسی خاصی شکل این نوسانگرها در فضای ناجابه جایی به فضای معمولی نگاشته می شوند.

full text

نظریه توابع تحلیلی ناجابه جایی روی گوی واحد (b(h

در این پایان نامه ابتدا به یادآوری تعریف مشتق پذیری توابع برداری و مشتق در راستای یک بردار می پردازیم. سپس کاربردهایی از مشتق این توابع را بررسی خواهیم کرد. در ادامه ضمن تعریف توابع تمامریخت این قضایا را برای فضای توابع تمامریخت تعمیم می دهیم و در این راستا به بیان قضایایی نظیر قضیه نگاشت وارون خواهیم پرداخت.

معادله بته سالپیتر در فضای ناجابه جایی

در این مقاله اثر فضای ناجابه جایی بر معادله بته سالپیتر برای حالت مقید دو ذره بررسی شده است. در این بررسی حالات مقید دو ذره ای با ذرات اسپین -0 اسپین0, اسپین 2/1- اسپین 2/1 و اسپین 1/2- اسپین 0 در نظر گرفته شده است. در طیف انرژی, پایینترین تصحیح مستقل از اسپین در همه موارد از مرتبهθα4شروع می شود. در همین حال تصحیح وابسته به آسپین در فضای ناجابه جایی از مرتبهθα6می باشد.

full text

ضریب گشتاور مغناطیسی لپتون باردار در فضا- زمان ناجابه جایی

در این مقاله، رأس برهم کنشی لپتون بارداری را در مرتبه تک حلقه در فضازمان ناجابه جایی نوشته ایم و نشان داده ایم در مرتبه اول ناجابه جایی، تصحیحی از پارامتر ناجابه جایی به ضریب گشتاور مغناطیسی آن (فاکتور g) وارد می شود. سپس، با مقایسه اختلاف مقدار آزمایشگاهی و مقدار نظری فاکتور g برای الکترون و میون، با این تصحیح، حد جدیدی برای پارامتر ناجابه جایی فضازمان پیدا کرده ایم.

full text

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
پژوهش فیزیک ایران

جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۸۹-۱۹۷

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023